Bredeschool

Het idee

Scholen waar de voor- en naschoolse opvang een logisch vervolg is op het onderwijs, waar kinderen taalondersteuning krijgen, waar ouders 's avonds terecht kunnen, waar opvoedingsondersteuning op school geregeld is, waarin een bibliotheek is gevestigd, en alle organisaties die zich met opgroeiende kinderen bezighouden samenwerken. In Zweden, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië werd vanaf het begin van de jaren '80 geëxperimenteerd met zulke, voor Nederlandse begrippen toen nog utopische scholen. Toch kreeg het idee ook hier navolging.

In Nederland

Halverwege de jaren '90 werden de eerste, later meestal brede scholen genoemde, nieuwe scholen geopend: in Groningen en Rotterdam. Een netwerk van zorg en opvoeding wilden ze zijn, met maar één doel, de ontwikkelingskansen van kinderen vergroten.

Het idee sprak aan. Meer brede scholen volgden en ze kregen fraaie namen als forumscholen, magneetscholen, buurtscholen, bedrijfstijdenscholen, open wijkscholen, of onderwijskansenscholen.

Vaak borduurden de nieuwe scholen voort op wat in de praktijk al gebeurde. Een school die gewend was kinderen met achterstanden bij te spijkeren zocht het in die hoek; een school die nadacht over naschoolse opvang, zocht het in eensluitende dagindeling een brede school in een kleine kern in het bundelen (en soms redden) van voorzieningen.

Maar er gebeurde meer. Er kwamen nieuwe, voor de brede school ontworpen gebouwen, de samenwerking tussen onderwijs, welzijn, jeugdzorg en andere organisaties professionaliseerde, en het enthousiasme groeide navenant.

Stormachtige ontwikkeling

Dankzij de positieve verhalen en successen had de eerste generatie brede scholen in het primair onderwijs een olievlekwerking. Razendsnel groeide het aantal brede scholen naar ruim 500 in 2004. In 2007 was dat aantal al verdubbeld tot ongeveer 1000. Het ministerie van Onderwijs steunt de ontwikkeling. Als het aan het ministerie ligt groeit het aantal brede scholen door naar 1600 in 2011.

Meer lijn

Na een periode van experimenteren en 'laat duizend bloemen bloeien', is de trend nu dat er meer lijn komt in de BredeSchoolontwikkeling en de kwaliteit verbetert. Steeds vaker stellen gemeenten criteria op waaraan brede scholen moeten voldoen. Ook werken brede scholen in toenemende mate doelgerichter en trekken ze coördinatoren aan, die de organisatie stroomlijnen.

Het kind centraal

Eén ding is door de jaren heen hetzelfde gebleven: het uitgangspunt ‘met zijn allen voor het kind'. Welke verschijningsvorm de brede school ook heeft gekregen, dít idee staat kaarsrecht overeind.